Bästa veganska yoghurten mot PMS

Bästa veganska yoghurten mot PMS

Många är vi som kan vittna om att både PMS och menssmärtor blivit bättre av att äta mindre mejeriprodukter. Varför mjölken kan påverka hormonerna ska vi gå igenom i ett annat inlägg. Men för den inbitne yoghurtätaren kan det bli knepigt att plötsligt byta ut sin frukosttallrik bara så där. Vad ska man äta istället? Idag tipsar vi om en vegansk yoghurt som är naturligt antiinflammatorisk och balanserar kroppen inifrån och ut. Nämligen banan- och avokadoyoghurt.


Bananen innehåller vitamin B6 som reglerar blodsockernivåerna och tryptofan, en byggsten till serotonin som höjer vårt välmående och stabiliserar humöret. Avokadon balanserar våra hormoner helt naturligt genom sina nyttiga fetter, magnesium, kalium och fiber. Kokosoljan stabiliserar blodsockernivåer, är antiinflammatorisk och hjälper vårt immunförsvar att skydda mot infektioner.


Recept för 1 person:

1 banan

1 avokado

1/2 msk kallpressad kokosolja


Mixa ihop allt till en slät konsistens och toppa med nötter, bär eller hemgjord granola. Kyl ingredienserna en stund först för en kallare yoghurt och tillsätt vaniljpulver, kakao och honung efter smak för ett mer efterrättsliknande mellanmål. Eller tillsätt lime och ingefära för en syrligare yoghurt.


Källa:
http://www.paleoskafferiet.se/banan-och-avokadoyoghurt/