Varför får jag PMS? - Månadens fråga

Varför får jag PMS? - Månadens fråga

Varför får jag PMS? /Hanna


PMS i sig är inget naturligt tillstånd för kroppen utan ett tecken på obalans. Detta betyder att vi kan förbättra tillståndet genom att uppnå större balans. Idag finns tyvärr inte så mycket information om vad man kan göra vid PMS/PMDS även om så mycket som 75 % (!) av alla fertila kvinnor lider av det någon gång i livet. Sjukvården kan skriva ut antingen smärtstillande, SSRI-preparat eller P-piller som kan lindra symtomen. Detta kan absolut vara hjälpen för många. Men tyvärr är det inte alla som får den hjälp de behöver. Det är viktigt att titta på varför vi får dessa obalanser, då kan vi komma till botten med problemet.


Anledningen till att vi får PMS är framförallt pga hormonella obalanser. Det är oftast inte bara en orsak till varför det uppstår utan en kombination av flera orsaker. Några av dessa kan vara kost, känslor/tankar och sömn. Långvarig stress kan sätta alla dessa pusselbitar ur spel. Detta är något som ofta sker gradvis och därför märker man inte alltid av alla symtomen på en gång. Kortisol (stresshormon) utsöndras under de sista två-tre timmarna av nattsömnen. Långvarig stress kan göra att vi får för låga nivåer av kortisol på morgonen som i sin tur skapar trötthet och blodsockerkänslighet. Dessutom kan hjärnans signalsubstanser som serotonin och GABA minska, vilket kan visa sig som nedstämdhet och ge sömnstörningar.


Att lyssna inåt och snappa upp kroppens signaler i god tid är första steget till större balans. Känner vi oss utmattade kan det vara värt att skippa det där högintensiva spinningpasset för att istället yoga, gå en promenad eller helt enkelt gå hem och lägga oss på soffan. Meditation har idag kommit fram ordentligt i forskningen och numera är det vetenskapligt bevisat att så lite som tio min meditation per dag stärker vår återhämtning. En blodsockerbalanserande kost med bra fetter och proteiner hjälper till att stabilisera hormonsystemet. Störst återhämtning av sömnen får vi om vi sover mellan kl 22-06. Detta är bara några exempel på vad man kan jobba med för att må bättre. Att börja göra många förändringar i livet på en och samma gång är sällan en god idé. Välj ut en eller två aktiviteter till att börja med som du upplever att du kan tillämpa i din vardag. Detta kan vara att dimma ljuset en timme innan du ska gå och lägga dig eller att lägga in en avslappningsövning under dagen. Det viktiga är att du bestämmer och väljer det som passar dig där du är i livet just nu.